04 Disember 2011

OMBAK RINDU sama jiwa dengan LAGENDA BUDAK SETAN



Sinopsis - Izzah adalah seorang gadis yatim piatu yang kematian orang tua mereka akibat kemalangan jalan raya. Justeru itu, pak saudaranya, Taha mengambil tugas memelihara Izzah. Isteri Taha tidak senang dengan kehadiran Izzah dan menuduh Izzah membawa bencana dalam keluarga. 

Pak cik Taha banyak berhutang. Disebabkan kesempitan wang dia sanggup menjual anak saudaranya itu kepada seorang tauke kelab malam. Izzah terpaksa mengikut kehendak pak saudaranya walaupun hatinya tidak rela. 

Di situlah dia telah berkenalan dengan seorang pelanggan bernama Hariz. Hariz telah membeli Izzah dengan harga yang mahal dari tauke kelab itu dan membawa dia keluar dari neraka jahanam itu. Di atas permintaan Izzah, akhirnya Hariz berkahwin dengan Izzah tetapi dengan syarat semuanya mesti dirahsiakan. 

Kehadiran Mila Amylia, anak Tan Sri Rashdan, iaitu model dan pelakon terkenal tanahair menggugat cinta Izzah yang mula berputik kepada Hariz. Dapatkah Izzah menerima Mila Amylia sebagai madunya? Bagaimana pula penerimaan Mila pada Izzah? Dapatkah hariz membahagiakan Izzah dan Mila? Bahagiakah rumah tangga yang dibina di atas kehadiran orang lain? Bagaimanakah tindakan Datuk Sufiah setelah mengetahui cerita sebenarnya?

Komen: Kebetulan bini aku habis kelas awal, terus kitorang ke sunway pyramid kerana ada Friend & Family Quiksilver Sale. Jadi filem Ombak rindu nie pun dah jadi list dan sebab kitorang kesana. Tiket kena beli awal2 takut habis. Pada 1.45 petang (tertinggal sembahyang Jumaat aku) turn kitorang pulak. Walaupun aku tak pernah tahu pada kewujudan dan novel tentang cerita nie tapi aku tahu cerita ni akan jadi menarik kerana gandingan pelakon2 yang sangat mantap(pelakon2 banyak menang award). Ramai budak2 remaja perempuan lah dan dah tentu makcik2... salute.

Permulaan cerita memang best, tapi bila aaron aziz keluar je punyalah bersorak awek2 dalam panggung nie. Bila diamati jalan cerita dan kekuatan menghayati watak memang tidak dinafikan untuk menjadikan filem ini sangat menarik dan uniknya dialog2 bersahaja menjadikan filem ini kelakar pula.Tapi ada sedikit kegagalan dalam filem ini yang aku tengok dalam filem nie..

1. Walaupun mereka ini pelakon handalan, Lisa Surihani dan Azizah Mahzan tak sesuai membawa watak masing2.
-          lisa sangat budak untuk membawa watak seorang wanita matang yang sudah berkahwin dan nampak
 dia buat2 (cuba lagi ye...) manakala Azizah Mahzan terlalu ke 'KL' an sangatlah... tak sesuai. Watak dia Datin kah???
2.        Kenapa rumah macam dalam Resort je dan sangat tak sesuai bila Aaron Aziz pakai kasut dalam    rumah....
3. Adegan Bront berlari-lari anak bersama2 Zaidi Omar dan Maya karin ketika mengejar aaron sangat2 tak best....
4.Watak kucing bernama comel dimatikan begitu sahaja... kata sayang......
5. Bront menghisap lalang ke apa ntah untuk menunjukkan sebagai watak kampung juga tak cool... kat sawah pun orang dah tau kau orang kampung..
Dan kalau korang perasan cerita Lagenda Budak Setan dan Ombak Rindu macam ada persamaan....

Apapun watak yang dibawa oleh Maya Karin memang hebat begitu juga dengan Zaidi Omar dan Normah Damanhuri....dan kalau korang menghayati keperitan hidup seperti itu pasti korang boleh bersedih.... 

Kulit buku OMBAK RINDU yang dikeluarkan sekitar 1998
markah : 7/10

1 ulasan:

  1. lol. ye ker? saya tak tengok lagi. Ahad ni pergi. memang ada persamaan kut sbb pengarah dorang orang yang sama,...OSman Ali.. Cun pun dia yang buat. Thanks for the review ye.

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...